Stříbrná mince Na kolech - Elektrická lokomotiva S 699.001 (proof)

Lokomotiva S 699.001 vyjela z bran plzeňských Škodových závodů roku 1963. Důvody jejího vzniku byly různé. Vedle potenciálního zájmu Československých státních drah, které rychle pokračovaly v elektrizaci republiky střídavou trakcí, existovala také poptávka v zemích RVHP. Ve Škodovce si zároveň chtěli vyzkoušet nové technologie a postupy, což se jim podařilo. Elektrická lokomotiva, která byla vyrobena v počtu jediného kusu, byla skutečným unikátem. Jednalo se o šestinápravový stroj s uspořádáním Co’Co‘, kde pojezd tvořily dva třínápravové podvozky. V každém podvozku byly uloženy tři stejnosměrné sériové trakční motory – každý s trvalým výkonem 770 kW. Šlo tudíž o nejvýkonnější škodováckou lokomotivu, která dosahovala rychlosti 120 km/h. S délkou 20 000 mm přes nárazníky a hmotností 126 tun patřila také mezi největší a nejtěžší československé lokomotivy. Jedinečný byl i její design. V Československu to bylo poprvé, co se na projektu lokomotivy podílel výtvarník. Karoserie, kterou navrhl profesor Otakar Diblík, byla uměleckým dílem. Především čela byla bohatě tvarovaná, takže je nebylo možné vyrobit z plechu. Proto vznikla první lokomotiva na světě se sklolaminátovou skříní. „Velká laminátka“ byla zamýšlena k dopravě osobních i nákladních vlaků, ale navzdory nesporným kvalitám si ji československé dráhy nakonec neobjednaly. Pro tratě elektrizované střídavou soustavou byla poněkud předimenzovaná a její třínápravové podvozky nevyhovovaly v úsecích s oblouky malých poloměrů. Přednost dostaly čtyřnápravové lokomotivy S 489.0, kterým prototyp S 699.001 posloužil jako vzor. Zájem nebyl ani v zahraničí, a v roce 1965 tak byla československá lokomotiva prodána pro potřeby Železničního zkušebního okruhu Cerhenice, kde k nejrůznějším chodovým zkouškám potřebovali velmi výkonné a zároveň rychlé vozidlo. Roku 1981 však došlo k požáru strojovny a lokomotiva nebyla opravena. Celá léta podléhala neúprosnému zubu času a nechybělo mnoho, aby dočista zmizela ze světa. Naštěstí se ale vrátila do rodné Plzně, kde díky úsilí nadšenců podstoupila renovaci a stala se výstavním exponátem – výjimečným dokladem schopností našich konstruktérů a designérů…

Autorem mince je medailér MgA. Martina Dašek, který na reverzní straně mince vyobrazil lokolomotivu. Averzní strana nese nezbytné atributy emitenta doplněný segmenty kol různých dopravních prostředků.​

Nedílnou součástí mince je výpravné balení v podobě leporela, které obsahuje doprovodný text a dobové fotografie.

2 990 Kč         ks
Katalogove číslo: 76524-711

Stříbrná mince Na kolech - Elektrická lokomotiva S 699.001 (proof) - parametry

Výrobce: Česká mincovna a.s., Jablonec nad Nisou
Balení: Blistr
Záruční­ doba: 24 měsíců
Expedice: V interním skladu
Materiál: Stříbro
Váha: 31,1 g
Ryzost: 999
Průměr: 37,00 mm
Provedení: Proof
Hrana: Hladká
Autor averzu: MgA. Martin Dašek
Autor reverzu: MgA. Martin Dašek
Emisni náklad: 1500 ks
Datum emise: listopad 2024
Certifikát: ANO
Kolorovaná: ne
Hologram: ne
Kamínky: ne
Patina: ne
Pokovená Ag: ne
Pokovená Au: ne
Balení kapsle: ANO

Související zboží





                                                                                                   Získali jsme ocenění: Spolehlivá firma 2024, 2023, 2022

 

 

                                                                                                                                  

 

Tato webová stránka používá cookies

Můžeme pracovat s cookies, abychom věděli, jak to na našem webu žije? Více zde