Stříbrná mince Na kolech - Elektrická lokomotiva S 699.001 (proof)
Lokomotiva S 699.001 vyjela z bran plzeňských Škodových závodů roku 1963. Důvody jejího vzniku byly různé. Vedle potenciálního zájmu Československých státních drah, které rychle pokračovaly v elektrizaci republiky střídavou trakcí, existovala také poptávka v zemích RVHP. Ve Škodovce si zároveň chtěli vyzkoušet nové technologie a postupy, což se jim podařilo. Elektrická lokomotiva, která byla vyrobena v počtu jediného kusu, byla skutečným unikátem. Jednalo se o šestinápravový stroj s uspořádáním Co’Co‘, kde pojezd tvořily dva třínápravové podvozky. V každém podvozku byly uloženy tři stejnosměrné sériové trakční motory – každý s trvalým výkonem 770 kW. Šlo tudíž o nejvýkonnější škodováckou lokomotivu, která dosahovala rychlosti 120 km/h. S délkou 20 000 mm přes nárazníky a hmotností 126 tun patřila také mezi největší a nejtěžší československé lokomotivy. Jedinečný byl i její design. V Československu to bylo poprvé, co se na projektu lokomotivy podílel výtvarník. Karoserie, kterou navrhl profesor Otakar Diblík, byla uměleckým dílem. Především čela byla bohatě tvarovaná, takže je nebylo možné vyrobit z plechu. Proto vznikla první lokomotiva na světě se sklolaminátovou skříní. „Velká laminátka“ byla zamýšlena k dopravě osobních i nákladních vlaků, ale navzdory nesporným kvalitám si ji československé dráhy nakonec neobjednaly. Pro tratě elektrizované střídavou soustavou byla poněkud předimenzovaná a její třínápravové podvozky nevyhovovaly v úsecích s oblouky malých poloměrů. Přednost dostaly čtyřnápravové lokomotivy S 489.0, kterým prototyp S 699.001 posloužil jako vzor. Zájem nebyl ani v zahraničí, a v roce 1965 tak byla československá lokomotiva prodána pro potřeby Železničního zkušebního okruhu Cerhenice, kde k nejrůznějším chodovým zkouškám potřebovali velmi výkonné a zároveň rychlé vozidlo. Roku 1981 však došlo k požáru strojovny a lokomotiva nebyla opravena. Celá léta podléhala neúprosnému zubu času a nechybělo mnoho, aby dočista zmizela ze světa. Naštěstí se ale vrátila do rodné Plzně, kde díky úsilí nadšenců podstoupila renovaci a stala se výstavním exponátem – výjimečným dokladem schopností našich konstruktérů a designérů…
Autorem mince je medailér MgA. Martina Dašek, který na reverzní straně mince vyobrazil lokolomotivu. Averzní strana nese nezbytné atributy emitenta doplněný segmenty kol různých dopravních prostředků.
Nedílnou součástí mince je výpravné balení v podobě leporela, které obsahuje doprovodný text a dobové fotografie.
Stříbrná mince Na kolech - Elektrická lokomotiva S 699.001 (proof) - parametry
Balení: Blistr
Záruční doba: 24 měsíců
Expedice: V interním skladu
Materiál: Stříbro
Váha: 31,1 g
Ryzost: 999
Průměr: 37,00 mm
Provedení: Proof
Hrana: Hladká
Autor averzu: MgA. Martin Dašek
Emisni náklad: 1500 ks
Datum emise: listopad 2024
Certifikát: ANO
Kolorovaná: ne
Hologram: ne
Kamínky: ne
Patina: ne
Pokovená Ag: ne
Pokovená Au: ne
Balení kapsle: ANO